środa, 1 maja 2013

Ciasto z rozmarynem

Majówkę czas zacząć! Może pogoda nie dopisała ale u mnie w domu kulinarnie jest naprawdę słodko. Dziś chciałabym Wam zaprezentować dość nietypowe ciasto - ciasto z rozmarynem. Do tej pory rozmaryn gościł na moim stole jako dodatek do mięs, uwielbiam jego leśny zapach. W ubiegłym tygodniu kupiłam majowy numer magazynu dla smakoszy "Kuchnia" i właśnie tam znalazłam wspaniały przepis na ciasto z rozmarynem. Bradzo mnie zaintrygował, kilka dni kompletowałam składniki (bo jakoś tak nie byłam pewna tego rozmarynu) i odważywłam się :)  Oto efekt!
 
 
 
Przyznam szczerze, że już dawno nie jadłam tak dobrego ciasta. Zjadłam sama prawie całe :) nie jestem pewna czy dobrze zrobiłam lukier - nie był zbyt gęsty i tak naprawdę tylko nasączyłam nim ciasto, przez co wyszło niesamowicie słodkie. Wydaje mi się, że może to być efekt tego, że nie mam zbyt dużego doświadczenia w robieniu lukru i lukrowaniu jako takim ;) jeżeli macie jakieś wskazówki co mogę poprawić będę wdzięczna za komentarze.
 
Swoją drogą magazyn kuchnia aż kipi świetnymi przepisami,
zrobiłam ostatnio kurczaka cytrynowo - czosnkowego wyszedł boski :) zniknął z talerzy tak szybko, że nie zrobiłam ani jednego zdjęcia!
 
Składniki na ciasto:
 
1 czubata łyżka świeżych listków rozmarynu,
200 g miękkiego masła,
150 g cukru,
1/2 laski wanilii lub opakowanie ekstraktu waniliowego,
3 łyżki mleka,
250 g mąki,
2 łyżeczki proszku do pieczenia,
1/2 łyżeczki soli,
3 duże jajka,
 
Lukier:
 
150 g cukru pudru,
otarta skórka i sok z 1/2 pomarańczy
 
Rozmaryn siekamy drobno i dzielimy na 2 części jedną dodajemy do garnuszka i zalewamy 2 łyżkami wody, podgrzewamy i odstawiamy do ostygniecia ( wykorzystamy ten wywar do lukru) a drugą część przesypujemy do miski w cukrem i masłem.
 
Do drugiego garnuszka wlewamy mleko i dodajemy do niego ekstrakt waniliowy. Jeżeli wybraliście wanilę laskę przekrawamy na pół i wyskrobujemy z niej ziarenka, które dodajemy do mleka. Całość podgrzewamy i odstawiamy.
 
Mąkę, sól i proszek do pieczenia łączymy ze sobą, można razem przsiać - coasto będzie bardziej puszyste.
 
Masło i cukierm ucieramy i powoli na przemian dodajemy raz roztrzepane jajko raz mąkę, cały czas mieszając (konsystencja powinna być dość gęsta)
 
Do wyłożonej papierem do pieczenia totrownicy przelewamy ciasto i pieczemy w 180 stopniach przez 50 minut.
 
Lukier - do przygotowanego wcześniej wywaru z listków rozmarynu dodajemy sok z pomarańczy, skórkę pomarańczową oraz cukier, mieszamy. Lukrem polewamy ciasto 5 minut po wyjęciu z piekarnika i zostawiamy do ostygnięcia.
 
Idealną dekoracją będzie kwiat rozmarynu, akurat mamy sezon, listki też wyglądają świetnie. U mnie niestety pojawiły się tylko kawałki skórki pomarańczowej.
 
Smacznego!
 
 

2 komentarze:

  1. Mmm, prezentuje się znakomicie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba jeszcze takiego ciasta to ja nie bardzo miałam okazję jeść. Jednak jeśli nadarzy się tylko okazja to na pewno je zrobię. Na ten moment mam straszną ochotę na brownie https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/porady/desery-i-przekaski/jak-upiec-idealne-brownie/ i jeżeli tylko mam chwilę wolnego to oczywiście na pierwszy ogień robię to ciasto.

    OdpowiedzUsuń