czwartek, 2 sierpnia 2012

Dżem pomarańczowo imbirowy, lato w słoikach

Jak zatrzymać lato na dłużej? Co zrobić aby przywołać atmosferę letnich wieczorów, kiedy za oknem będzie - 20 stopni? Oczywiście zrobić dżem :) najlepiej z owocó sezonowych. Może mailowy? Moją przygodę z przetworami rozpoczęłąm od prostego dżemu z pomarańczy i imbiru, czyli w sumie z  produktów dostępnych cały rok... dopiero zaczynam robić dżemy więc postanowiłąm zacząć od czegoś mało skomplikowanego. Efakt końcowy nie każdemu się spodoba, bo smak jest lekko kwaśny, ostry a słodycz pomarańczy nie przebija się aż tak mocno. Jak dla mniue super:)

Dawno temu, kiedy domowe dżemy były dla mnie tak oczywiste, ze aż nudne w ogóle ich nie lubiłam. Rozkoszowałam sie "przetworami" z ananasa, brzoskiwń...wszystkiego co egzotyczne. Dopierto cięzkie lata studió, bez domowego dżemiku spowodowały, że go doceniłam :) a teraz mam zamiar zrobuić sama zimowe zapasy. Zaczęłąm od prześlicznych słoiczką z klamerką :) 7 zł za sztukę. Poniżej zdjęcia, sami oceńcie czy nie cieszą oka.

na dżem z pomarańczy potrzebne są:
  • przede wszystkim pomarańcze :) w oryginalny przepisie 3 duże, ja kupiłam siatkę raczej małych.
  • 20 gram imbiru, ale moze być więcej,
  • cukier, w zależności od tego jaki efekt chcecie osiągnąć ja dałam 4 czybate łyżki
  • dżemix 2:1

pomarańcze trzeba sparzyć i wycisnąć z nich sok, dobrze żeby było go mniej więcej 400 ml. skórkę odzielamy od pozostałości miąszu, i kroimy w kostkę ( jeżeli chcecie ją zostawić w dżemie) lub kroimy w większe kawałki. imbir obieramy i kroimy w kostkę.

skórkę pomarańczową i imbir zalewamy 800 ml wody i gotujemy 30 min od zagotowania pod przykryciem. mi się z początku udawało wygotować 500 ml wody :) treaz jest lepiej, zmieniejszyłam "ogień".

wywar mozna odcedzić na sitku ale, ja tak nie robię ;) a następnie uzupełnić sokiem tak aby w połączeniu uzyskać 700 ml mieszkanki wywaru i soku.

kiedy już to się uda uzyskać tą miesamowitą mieszkanę do dżemisku dodajemy 2 czubate łyżki cukru, zagotowujemy a następnie dodajemy reszte cukru. w oryginalnym przepisie jest 40 dag cukru, jak dla mnie za dużo :) ale sami oceńcie.

po dodaniu cukru gotujemy 1 min i rozlewamy dżem do słoików. a te odwracamy do góy dnem na 5 minut.

to co zostanie natychmiast zjeść :)

korzystałąm z przepisu zamieszczonego na tej stronie, polecam!

4 komentarze:

  1. Och, cudowny! Właśnie planuję listę takich niebanalnych słoiczków. Poza dżemikiem z pomarańczy do mojego idealnego zestawu zalicza się jeszcze lemon curd i salidou (creme caramel cośtam solony), niestety nie mają takiego super terminu jak dżemy, ale posiadanie tej trójki byłoby dla mnie szczytem szczęścia. Właśnie, ile czasu można przechowywać taki dżem?

    OdpowiedzUsuń
  2. w sumie nigdy się nad tym nie zastanawiałam. ja mam zamair przechowywać go do zimy kiedy to będę siedziała w ciepłym domku i wspominałą letnie upały.

    OdpowiedzUsuń
  3. ...pomarańcze - dla mnie to święta Bożego Narodzenia :D - zatem i u mnie w tym roku będzie się unosił zapach pomarańczy i imbiru! dzięki :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie już nie ale i tak ciesze się na samą myśl, że zimą będę miała namiastkę lata. Opartą głównie na wspomnieniach ale zawsze :)

    OdpowiedzUsuń